Over liefde voor het vak

Ik was vijf, zat net op de basisschool, vroege leerling, toen ik mijn eerste verslag voor de schoolkrant inleverde. Het nieuwe schooljaar was nog maar net begonnen en we gingen met de hele klas naar het Mastbos in Breda. Inmiddels hadden we al een klein beetje geoefend met schrijven. Terug in de klas mochten we een tekening maken voor de schoolkrant. Ik greep mijn kans en zette vol trots het woord bos naast de bomen en het poppetje dat ik had getekend. Mijn allereerste tekst. Met illustratie. En dat voelde zo goed. Het zaadje was gepland.

Vanaf dat moment wist ik zeker dat ik later iets met teksten wilde doen. Na de lagere school in Maasdam volgde de middelbare school in Oud-Beijerland en daarna de Academie voor Journalistiek in Tilburg. Na mijn studie keerde ik terug naar de Hoeksche Waard en begon ik mijn journalistieke loopbaan bij Nieuwsblad Transport in Rotterdam.
Na een paar jaar vertrok ik op freelance basis naar Zuidoost-Azië om vanuit steden als Singapore, Bangkok, Kuala Lumpur, Hongkong en Ho Chi Minh verhalen aan te leveren voor verschillende media. Terug in Nederland ging ik de kant van overheidscommunicatie op. Ik werkte onder meer voor de gemeente Rijswijk en de gemeente Rotterdam (Communicatieteam Kop van Zuid). Vervolgens maakt ik de overstap naar de reclamewereld en werd ik copywriter bij een Rotterdams reclamebureau (B-to-B)

Rond mijn 30 ste ging ik van start met mijn eigen tekstbureau: (0186) Tekst & Concept. Inmiddels ben ik al ruim 20 jaar actief als ZZP-er. De liefde voor mijn vak is groot.

Ik geniet ervan om mooie, pakkende teksten te maken. Maar die schud ik niet zomaar uit mijn mouw. Een goede tekst vraagt om een hoop voorwerk zoals inlezen, overleggen, nadenken, vragen stellen en doelen formuleren. En dan pas begint het schrijven. Natuurlijk is hier inspiratie voor nodig, maar kennis van de doelgroep is nog veel belangrijker. Hierdoor blijft het schrijven van een wervende tekst altijd een uitdaging.